Mateřská škola Základní škola Školní družina Školní jídelna

Škola Bořetice - logo

UPOZORNĚNÍ

Dne 13.prosince 2017 bude kancelář školní jídelny uzavřena.


 


Piniové oříšky

Piniové oříšky

Piniové oříšky a léčivé účinky

Léčivé účinky piniových ořechů budou zřejmě již ze samotného výčtu účinných látek. Obsahují totiž sacharidy, proteiny, zdravé tuky, minerály (např. zinek, železo, vápník či draslík), vlákninu a různé druhy vitamínů, včetně vysokého množství vitamínu E. Jmenovat pak musíme i cholin, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, stejně jako kyselinu listovou. Doplňme, že některé z těchto látek jsou účinné antioxidanty, takže konzumace piniových oříšků může mít preventivní účinky proti stárnutí.

Piniové ořechy jsou velmi vhodné i ke snižování vysoké hladiny škodlivého LDL cholesterolu. Srdce a další části kardiovaskulárního systému ovšem umí chránit i jinak. Kladně totiž působí na hladinu cukru v krvi, čistí cévy a v neposlední řadě se jedná o vhodnou prevenci proti různým chorobám. Pozitivní účinky však mají rovněž na nervovou soustavu nebo na trávení, takže je lze konzumovat v průběhu diet. Navíc je do svého jídelníčku mohou zařadit i celiaci, tedy osoby s přecitlivělostí na lepek.

Pozor: konzumace piniových ořechů není bez rizika. V některých (převážně levnějších) směsích se totiž mohou nalézat nejedlá semena ze stromu borovice Armandova, po kterých může dojít až na několik týdnů ke změně vnímání chutí, když vše chutná hořce.

Kuchyňské využití piniových ořechů

Piniové oříšky se vzhledem ke své domovině často vyskytují v různých středomořských kuchyních. Asi největší zastoupení přitom mají v italských pokrmech, když jsou např. součástí bazalkového pesta. Navíc se hodí se např. do různých salátů, do pečiva, případně k těstovinám. A pokud si k snídani pravidelně dopřáváte müsli, piniové ořechy se mohou stát jeho další zdravou součástí. Jestliže se tedy rozhodnete pro jejich nákup, využít je budete moci na mnoho způsobů.


 


Kešu ořechy

Kešu ořechy

Účinky kešu ořechů: přirozené antidepresivum etc.

Kešu ořechy jsou bohatým zdrojem účinných látek. Nachází se v nich totiž např. taniny, tryptofan, vitamíny B1, B2 či C a minerální látky. Jedná se především o hořčík, ale také o fosfor, mangan, měď nebo zinek. Jejich součástí je však také velké množství omega-3 nenasycených mastných kyselin. Z pozitivních účinků bývá na prvním místě uváděno posilování nervové soustavy, v důsledku čehož jsou doporučovány při stavech podrážděnosti či nervozity a dokonce i při depresích. Jde tedy o účinné přírodní antidepresivum, které rovněž zlepšuje funkce paměti.

Kešu ořechy lze konzumovat i v případech velké psychické a fyzické únavy a při slabosti. Navíc pomáhají napravovat špatné trávení a účinkují i při zácpě. Fungují rovněž v případě srdečních potíží, tedy např. při arytmii, zároveň snižují hladinu cholesterolu v krvi a prospívají cévám. Pozitivní vliv mají i na svaly, zrak, pokožku, nehty nebo vlasy. Opomenout nesmíme ani jejich antioxidační účinky, ochranu proti žlučovým kamenům a doporučovány jsou také při angíně pectoris. U mužů navíc podporují tvorbu spermií a u žen mohou pomoci při bolestivé menstruaci.

Upozorňujeme: kešu ořechy si sice můžete dopřát denně, nicméně pozor na solenou variantu. Sůl, zvláště ta klasická kuchyňská, totiž není úplně nejzdravější. A doplňme, že na ně existuje alergie.


 


Para ořechy

Para ořechy

Para ořechy jako vynikající antioxidant i antidepresivum

 

Para ořechy jsou velmi kalorické, proto se nedivme, že domorodcům v Amazonii slouží jako jeden z hlavních zdrojů energie. Kromě toho však obsahují velké množství účinných látek. Jedná se o vitamíny ze skupiny B či E, mastné kyseliny a minerály jako selen, hořčík, vápník či železo. Mezi hlavními účinky para ořechů musíme jmenovat jejich antioxidační vlastnosti, díky kterým dokážou zpomalit proces stárnutí, protože chrání před vyšším množstvím volných radikálů v organismu.

Konzumace para ořechů se ovšem doporučuje i z dalších důvodů. Díky skutečně vysokému obsahu vitamínu B1 jsou velmi vhodné pro jedince, kteří trpí nervovými problémy. S jejich pomocí lze totiž snížit podrážděnost a deprese a zlepšit koncentraci a celkovou činnost psychiky. Para ořechy také snižují hladinu „špatného“ LDL cholesterolu a pozitivně mohou působit i na srdce. Kromě toho kladně ovlivňují činnost štítné žlázy a prospívají i kloubům, pokožce, vlasům a nehtům.

Měli byste vědět: v rostlinné říši byste jen těžko hledali tak bohatý zdroj selenu. Tento minerál má sice v menších dávkách kladný vliv na lidské zdraví, nicméně ve větším množství škodí. Doporučováno je tedy konzumovat pouze několik para ořechů denně. Navíc nezapomeňte, že na tyto semena se může rovněž projevit alergická reakce. Na druhou stranu neobsahují lepek, takže je mohou i celiaci.


 


Fazole adzuki

Fazole adzuki

Fazole adzuki a jejich účinky na zdraví

Této luštěnině jsou připisovány zajímavé léčivé účinky. Zaměříme-li se však na obsahové látky, zjistíme, že zcela po právu. Adzuki jsou totiž zdrojem vitamínu B, bílkovin, vlákniny, sacharidů a mnoha minerálních látek. Navíc jsou lehce stravitelné a díky relativně nízké energetické hodnotě bývají doporučovány i pro různé diety. Jejich hlavním kladem je ovšem blahodárné působení na funkci ledvin. I díky tomu jsou důležitou součástí tradiční čínské medicíny.

Fazole adzuki zároveň snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu, takže jejich konzumace je účinnou prevencí před vznikem srdečních onemocnění. Vyzkoušet je mohou rovněž lidé, kteří trpí zvýšenou únavou. Podle některých názorů působí preventivně i proti rakovině. Díky vysokému obsahu rostlinných bílkovou jsou fazole adzuki oblíbené také mezi vegetariány a vegany.


 


Cizrna a její účinky

Cizrna a její účinky

Cizrna jako zdravá luštěnina

Cizrna, které se říká i „římská hrách“, patří mezi kvalitní luštěniny, které jsou velmi prospěšné. Na rozdíl od podobných rostlin navíc nenadýmá, což je její další vynikající vlastností. Kromě toho se jedná o vhodnou potravinu pro osoby alergické na lepek (tzv. celiaky) a mohou si ji dopřát i těhotné a kojící ženy. Umožňuje tedy obohatit jídelníček v podstatě všem, a to i při různých dietách. Jaké jsou ale konkrétní kladné vlivy cizrny na lidské zdraví?

Jedním z nejdůležitějších pozitiv je, že tato luštěnina dokáže snižovat hladinu škodlivého LDL cholesterolu, čímž významně přispívá k prevenci ucpávání cév. Celkově pak pomáhá předcházet kardiovaskulárním chorobám. Zároveň zvyšuje obranyschopnost organismu a podílí se také na jeho pročišťování. Máte-li tedy potíže s trávením, i v takovém případě vám doporučujeme pravidelně konzumovat cizrnu, neboť působí kladně na vyprazdňování či žaludeční potíže.

Tato stále oblíbenější luštěnina navíc podporuje metabolismus, pomáhá chránit před osteoporózou a snižuje hladinu cukru v krvi, takže je vhodná i pro diabetiky. Podílí se rovněž na zdravém růstu kostí a má pozitivní vliv na zrak. Doplňme, že je cizrna beraní často dávána do souvislostí s protirakovinnými účinky, a to zejména díky vysokému obsahu izoflavonů. Chcete-li tedy rozšířit svůj osobní či rodinný jídelníček o zdravou potravinu, začněte třeba právě cizrnou.


 


NOVINKY


Organizace školního roku 2017/2018

Organizaci nového školního roku 2017/2018 si můžete prohlédnout zde.

Skutečně zdravá svačina pro mého školáka

Nabídka semináře pro rodiče dětí MŠ i žáků ZŠ. Podrobnější informace v příloze.

Změna stravného od 1.10.2016

Od 1.10.2016 se mění ceny stravného. Nový ceník naleznete v sekci školní jídelna.

...

Poslední zvonění

Poslední zvonění proběhlo tradičně ve školní jídelně, ale tentokrát se přidali i rodiče. S písničkou, přípitkem a přáním krásných prázdnin jsme se symbolicky rozloučili ...

Ochutnávka pomazánek ve školní jídelně

Poslední den měsíce března uspořádala školní jídelna ve svých prostorách již 2. ročník “Ochutnávky pomazánek.”Akce proběhla  za nemalého zájmu  rodičů i  jejich ratolestí. ...


Logo ZŠ a MŠ Bořetice

ZŠ a MŠ Bořetice

691 08 Bořetice 112

mail: info@skolaboretice.cz
tel.: 519 430 207; 605 728 437

Kde nás najdete?

Mapa Bořetic